Obligatielening aanmelden bij de AFM

Als je een obligatielening uitgeeft, ben je verplicht om dit te melden bij de AFM. Zet je de lening uit via een platform, dan helpt deze partij je bij de aanmelding. Wie het in eigen beheer doet, zal het zelf moeten regelen. Maar hoe doe je dat? Welke gegevens moet je aanleveren? En waar moet je verder nog aan denken bij het uitgeven van een obligatielening?

Waarom moet je een obligatielening aanmelden?

Voordat je in Nederland obligaties mag uitgeven, moet je de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hierover informeren. Deze maatregel heeft meerdere functies. Allereerst zorgt het ervoor dat de obligatielening aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldoet. En omdat je als aanvrager behoorlijk wat informatie moet aanleveren, helpt dit potentiële investeerders om in te schatten of ze obligaties willen kopen.

De AFM kijkt bij het beoordelen van campagnes overigens alleen of de lening aan de voorwaarden voldoet. Een goedgekeurde campagne betekent niet dat het ook een goede investering zal zijn. Om potentiële investeerders hiervan te overtuigen, moet je andere middelen inzetten. Zoals een goede obligatie-campagne en een volledig informatiedocument.

Welke voorwaarden stelt de AFM aan obligaties?

Aan welke voorwaarden de obligatielening moet voldoen, wordt onder meer bepaald door het doelbedrag, de waarde van de obligaties en het aantal investeerders. Als jij 100.000 euro wilt ophalen bij honderd investeerders heb je heel andere voorwaarden dan wanneer je een obligatielening uitzet van vijf miljoen euro.

Een volledig informatiedocument is altijd verplicht.

Wat voor elke aanvrager geldt, is dat je een informatiedocument moet inleveren. In dit document beschrijf je alle informatie die relevant is voor potentiële beleggers. Een belangrijk onderdeel is het omschrijven van de risico’s die investeerders lopen wanneer zij obligaties kopen. Ondanks dat je misschien een zo mooi mogelijk verhaal wilt presenteren, is het belangrijk om hierbij zo volledig mogelijk te zijn.

Wat staat er in een informatiedocument?

Het uitgangspunt van een informatiememorandum is dat het beleggers interesseert en informeert. Zo geef je informatie over jouw bedrijf, de markt waarin je werkzaam bent en waarvoor je het geld van de obligatielening gaat gebruiken. Ook is het voor investeerders belangrijk om te weten wat het hoogst verwachte rendement is en welke risico’s samenhangen met hun investering.

Verder wil de AFM weten wat de startdatum is van de uitgifte, hoeveel obligaties je maximaal uitgeeft en wat de minimale looptijd is van de lening. Daarnaast is de doelgroep belangrijk. Richt je je op professionele beleggers, niet-professionele beleggers, een combinatie van die twee of op een bestaande kring van investeerders? Ook moet je aangeven of de obligaties verhandelbaar zijn op de beurs of een platform.

Zorg ervoor dat het juridisch klopt

Naast dat investeerders moeten kunnen inventariseren welke risico’s zij lopen, zorgt een volledig informatiedocument ervoor dat beleggers bij eventuele verliezen dit niet kunnen verhalen op jou. Is de informatieverstrekking onvolledig, dan kunnen investeerders jou verantwoordelijk stellen voor deze verliezen. En dat risico wil je uiteraard uitsluiten.

Onvolledige informatie kan je duur komen te staan.

Al met al is het opstellen van een informatiedocument een zorgvuldige klus. Geef je de obligaties uit via een gespecialiseerde partij, dan helpen zij je met het opstellen van het document. Ook kunnen zij de obligatielening voor je aanmelden bij de AFM. Geef je de obligaties in eigen beheer uit, dan kan een financieel/juridisch specialist je hierbij helpen.

Wil je alvast inzage in de gegevens die je moet aanleveren? Als je googelt naar Meldformulier Vrijgestelde Aanbiedingen van Effecten krijg je het betreffende informatiedocument.

Mobiele versie afsluiten