Obligaties uitgeven

Het uitgeven van obligaties wordt vaak gelinkt aan grote, beursgenoteerde bedrijven en de overheid. Maar ook als mkb’er kun je een obligatielening uitzetten. Hier lees je hoe je dit doet, welke voor- en nadelen een obligatielening heeft en aan welke voorwaarden je moet voldoen.

Wat is een obligatielening?

Bij een obligatielening verkoop je, net als bij het uitgeven van aandelen, stukjes van je onderneming aan investeerders. Elke obligatie vertegenwoordigt een vast deel van de lening, bijvoorbeeld 250 of 500 euro. Investeerders kunnen één of meerdere obligaties kopen, die dan een veelvoud zijn van de waarde van een enkele obligatie.

Elke obligatie vertegenwoordigt een vast bedrag.

Over het algemeen wordt vooraf bepaald wat de looptijd en het rentepercentage van de obligaties zijn. De rente, ook wel coupon genoemd, wordt vervolgens in meerdere termijnen uitbetaald. Meestal is dit per kwartaal of per (half)jaar. Gedurende de looptijd zijn obligaties vaak onderhands verhandelbaar of op de beurs. Er zijn obligatiebeurzen voor nv’s en bv’s.

Verschil met aandelen, banklening en crowdfunding

Het uitgeven van bedrijfsobligaties heeft raakvlakken met aandelen, een banklening en crowdfunding. Net als bij een financiering via de bank gaat het om een lening. Maar waar bij een banklening één partij de totale financiering verzorgt, wordt het leenbedrag bij obligaties opgedeeld in stukjes. Hiermee is het vergelijkbaar met crowdfunding en het uitgeven van aandelen, waarbij ook meerdere financiers betrokken zijn.

Tegelijkertijd zijn er de nodige verschillen. In tegenstelling tot crowdfunding bepalen investeerders bij een obligatielening zelf wanneer ze obligaties willen afnemen. Waar een crowdfunding-campagne een duidelijke einddatum heeft, kan een obligatie-campagne lopen totdat alle obligaties gekocht zijn. Ook kunnen financiers tijdens de looptijd meerdere keren investeren als ze dat willen.

Een ander verschil is dat obligaties na aankoop vaak verhandelbaar zijn, wat bij crowdfunding niet het geval is. En waar de opbrengsten van een aandelenuitgifte worden gezien als het eigen vermogen van de onderneming, vallen obligaties (net als een banklening) onder het vreemde vermogen. Welke vorm van financiering bij best bij jou past, is dus geheel afhankelijk van jouw voorkeuren.

Voordelen van obligaties uitgeven

Een groot voordeel van het uitgeven van obligaties is dat je – in grote lijnen – zelf de voorwaarden bepaalt. Normaalgesproken doet degene die de financiering verstrekt dit. Je bepaalt bijvoorbeeld zelf het financieringsbedrag, de looptijd en de rente.

Een ander pluspunt is dat je jouw netwerk kunt betrekken bij je plannen. Vaak zijn trouwe klanten, leveranciers, medewerkers of aandeelhouders wel bereid om een (kleine) bijdrage te leveren. Een enkele obligatie vertegenwoordigt meestal geen heel hoog bedrag, waardoor mensen relatief makkelijk kunnen investeren. Bovendien voorkom je dat je afhankelijk bent van één partij.

Nadelen van een obligatielening

Net als het uitzetten van een crowdfunding-campagne is het uitgeven van obligaties geen goedkope manier om financiering op te halen. Hoewel je zelf de rentevergoeding bepaalt, moet het rentepercentage natuurlijk wel interessant genoeg zijn voor investeerders. De meeste obligatieleningen hebben een rentevergoeding vanaf zes procent. Daarbovenop betaal je (opstart)kosten voor je obligatiecampagne.

De lening wordt vaak in één keer afgelost.

Een ander aandachtspunt is dat obligatieleningen vaak aan het einde van de looptijd in hun geheel worden afgelost. Bij een banklening en crowdfunding-campagnes is het gebruikelijk dat je maandelijks aflost, maar bij een obligatielening wordt vaak via deze constructie gewerkt. Dit hoeft geen nadeel te zijn, maar je moet aan het einde van de looptijd natuurlijk wel in staat zijn om het gehele bedrag af te lossen.

Hoe kun je obligaties uitgeven?

Er zijn verschillende partijen die je kunnen helpen bij het uitgeven van obligaties, zoals brokers. Deze bedrijven kun je zien als een marktplaats voor beleggingsproducten. Naast obligaties kunnen investeerders er vaak ook beleggen in aandelen of andere effecten. Bekende brokers zijn bijvoorbeeld Captin, NPEX en het MKB Fonds.

Bovengenoemde brokers kunnen de obligaties zowel uitgeven in een open als een besloten omgeving. Dat laatste is handig als je zelf al een (grote) groep investeerders hebt die willen investeren. Maar ook wanneer je niet wilt dat jouw financieringsaanvraag openbaar wordt, is dit een optie.

Een andere mogelijkheid is om de obligaties in eigen beheer uit te geven, maar dit wordt niet aangeraden. Naast dat het je veel tijd en geld kost om de voorwaarden juridisch vast te leggen, mis je de voordelen die je krijgt zodra je met een gespecialiseerde partij in zee gaat. Denk bijvoorbeeld aan het ontvangen van betalingen, het inzien van statistieken en hulp bij het uitzetten van de campagne. In Nederland richt MijnFunding zich volledig op de uitgifte van obligaties.

Potentiële investeerders bereiken

Net als bij crowdfunding moet je bij een obligatielening actief campagne voeren. Waar je bij een bekend crowdfunding-platform kunt meeliften op het bereik van deze club en hun achterban aan investeerders, is dit bij een obligatiebroker veel minder het geval.

Bij een obligatielening moet je actief campagne voeren.

Deze partij regelt het papierwerk voor je en kan je helpen bij het opzetten van een campagne, maar ze gaan niet actief op zoek naar geldschieters. Er zijn diverse partijen die je kunnen helpen bij het bereiken van (de juiste) investeerders, zoals Venturecapital.nl.

Vergeleken met een crowdfunding-campagne, waar de looptijd vaak beperkt is tot maximaal twee maanden, is er minder tijdsdruk. Een obligatiecampagne kan namelijk zo lang duren als de looptijd van de lening. Vind je het vervelend om je eigen netwerk in te zetten of onbekende mensen te benaderen om te investeren, dan is een obligatielening waarschijnlijk niets voor jou.

Wie kan bedrijfsobligaties verkopen?

In principe kan elke ondernemer die financiering nodig heeft obligaties uitgeven. In de praktijk wordt het vooral gedaan door bedrijven die al enkele jaren bestaan en een stabiele basis hebben. Hoewel sommige investeerders wel van een gokje houden, is dit bij obligatiehouders meestal niet het geval. Mensen die obligaties kopen, doen dit vooral omdat ze op zoek zijn naar zekerheden.

Waar moet je je obligatielening aanmelden?

In Nederland mag je niet zomaar obligaties uitgeven. Om investeerders te informeren over waarin ze precies beleggen, moet je de campagne aanmelden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Een goedgekeurde campagne betekent overigens niet dat de obligatielening weinig risico’s heeft, het houdt alleen in dat de aanvrager aan de wet- en regelgeving voldoet.

Bij het bepalen van de voorwaarden kijkt de AFM onder meer naar het doelbedrag, het aantal investeerders en de waarde van de obligatie(s). Als je de obligaties uitgeeft via een gespecialiseerde partij, helpen zij je bij het document voor de AFM. Doe je het in eigen beheer, dan zal je hiervoor de hulp moeten inschakelen van een financieel/juridisch specialist.

Mobiele versie afsluiten