Investeerders vinden

Het vinden van investeerders is een belangrijke voorwaarde voor het slagen van een obligatielening. Maar hoe vind je investeerders en minstens zo belangrijk: hoe overtuig je potentiële financiers om te investeren in jouw bedrijf?

Breng je netwerk in kaart

Een eerste stap in het vinden van investeerders is het in kaart brengen van je eigen netwerk. Oud-klasgenoten, ex-collega’s, zakenrelaties, familie, vrienden, kennissen, buren, huidige financiers, in principe is iedereen die je kent een potentiële investeerder.

Betrek je netwerk bij je obligatielening.

Het fijne van obligatieleningen is dat je kunt werken met relatief lage drempelbedragen. Dit vergroot de kans dat mensen kunnen investeren. Vergeet bij het benaderen van je contacten niet dat vrienden en familie om een heel andere benadering vragen dan zakenrelaties die vooral op zoek zijn naar een mooi rendement. Stem de inhoud van je bericht dus goed af op de ontvanger.

Investeerders zijn op zoek naar zekerheid

Hoe hoger het risico des te hoger het rendement van obligatiesDe kans dat je niet voldoende financiering ophaalt bij je eigen netwerk is vrij groot. Zeker wanneer je op zoek bent naar een aanzienlijk bedrag. Toch is de inbreng van deze groep belangrijk. Investeerders zijn namelijk eerder geneigd om in een campagne te stappen die al voor een deel is gefund dan wanneer je nog niemand bereid hebt gevonden om te investeren.

Elke investeerder is immers op zoek naar een stukje zekerheid. De referenties van mensen die jou kennen, en bereid zijn om jou financieel te helpen, kunnen net het zetje zijn dat nodig is om te investeren. Maar andersom geldt het ook: als niemand uit je warme netwerk bereid is om jou geld te lenen, waarom zou een investeerder het dan wel doen?

Een investeerder vinden buiten je eigen netwerk

Net als bij een crowdfunding-campagne wordt er bij een obligatielening van je verwacht dat je actief op zoek gaat naar investeerders. Waar je bij crowdfunding het voordeel hebt dat je kunt meeliften op het netwerk van het platform, is dit bij een obligatiebroker minder vanzelfsprekend. Hoewel ze je helpen met het opzetten van de campagne en tips geven om investeerders te vinden, gaan ze niet op zoek naar financiers voor je.

Obligatielening vraagt om actieve aanpak.

Gelukkig zijn er diverse partijen die je kunnen helpen bij het vinden van investeerders. VentureCapital.nl is een bekende partij voor organisaties die op zoek zijn naar kapitaal. Naast dat je jouw obligatielening kunt promoten op het platform kan VentureCapital je bijvoorbeeld helpen met benaderen van potentiële financiers vanuit haar eigen investeerderspoule.

Daarnaast zijn er verschillende investeerdersnetwerken, die regelmatig op zoek zijn naar nieuwe investeringsmogelijkheden. Business Angels Netwerk Nederland, afgekort BAN Nederland, vertegenwoordigt de belangrijkste business angels en financieringsnetwerken. De vereniging doet zelf niet aan bemiddeling, maar op het platform vind je wel een handig overzicht van aangesloten netwerken.

Kom met een goed bedrijfsplan

Heb je eenmaal de juiste ingang(en) gevonden, dan is het tijd om de investeerder(s) te overtuigen. Een goed (onderbouwd) bedrijfsplan is hierbij onmisbaar. Veel financiers ontvangen tientallen, zo niet honderden ideeën per jaar. Als jij niet goed kunt uitleggen waarom jouw idee onderscheidend is en hoe jij het verschil gaat maken in de markt, wordt het erg lastig om financiering op te halen.

In je bedrijfsplan, of in je presentatie, moet je in ieder geval de markt omschrijven waarin je actief bent. Ook een beknopte omschrijving van je product of dienst en een financieel plan waarin je uitlegt hoe je winst wilt maken mogen niet ontbreken.
Man investeert in obligaties

Onderbouw je verhaal met data

Verder is het voor een investeerder belangrijk om te weten hoe je er nu voor staat, wat je wilt bereiken en hoeveel geld je hiervoor nodig hebt. Zorg er ook voor dat je jouw verhaal kunt onderbouwen met cijfers. Denk hierbij in het bijzonder aan de marktomvang, de doelgroep die jij aan je kunt verbinden en de groei van de branche. Heb je al klanten, dan kun je de (maandelijkse) groei tonen.

Ook de gunfactor speelt een rol.

Voor veel potentiële investeerder zullen de financiële cijfers doorslaggevend zijn, maar onderschat ook de impact van de gunfactor niet. Want je kunt nog zo’n mooi (bedrijfs)plan hebben, mensen moeten ook met jou zaken willen doen. Vooral business angels, die niet alleen geld verstrekken maar ook een adviserende rol hebben, kijken hier sterk naar.

Vraag om feedback

Word je afgewezen door de potentiële investeerder(s), vraag dan om feedback. Naast dat zij je inzichten kunnen geven in (mogelijke) verbeterpunten in jouw bedrijfsmodel, kunnen ze je ook helpen om te begrijpen wat investeerders precies zoeken. Misschien schort er het een en ander aan je pitch of hebben ze simpelweg meer affiniteit met andere branches. In het laatste geval kunnen ze je wellicht doorverwijzen, want veel investeerders hebben een waardevol netwerk.